Follow by Email

неделя, 21 април 2013 г.

за рафинираното слънчогледово олио и стойността му, като храна

Вероятно за много хора е отдавна известно, но за мен беше лично откритие (разочарование) да разбера, че слънчогледовото олио (за рафинираното говоря) е абсолютно безполезно от към хранителни вещества, защото преди това все си мислех, че в него се намират и някакви ценни съставки, макар и не в големи количества.
Преди месец-два ми се наложи покрай служебни дела да се запозная с технологията на рафинираното слънчогледово масло (олио). Целият процес на рафиниране е съпътстван с употребата на агресивни химикали, които контактуват със суровината. Равносметката е, че накрая имаме стабилен (дълготраен), но в същото време един абсолютно мъртъв продукт, в който всичко полезно е отстранено просто, защото полезните съставки правят олиото нетрайно, а това, разбира се не е в изгода на никой от играчите в хранителната верига - производители, дистрибутори, търговци. В същото време, от малкия екран, активно ни натрапват реклами за скъпо струващи добавки с омега-три-киселини, същите онези, които са "неудобни" да си стоят в олиото и са премахнати при рафинирането му, наред с хлорофила, вит. Е и други ценни съставки (ако видите на етикет на рафинирано олио, че съдържа и вит. Е - знайте, че това не е нищо друго освен кофти лъжа - защото лично аз и на такива съм попадала). Чудесна информация за процеса на пречистване на олиото с много истини, които можем да научим, има тук. Спасението е в зехтина, но не кой да е (даа..., и тук има тънкости, с които е желателно да сме наясно) - най-добрият е Extra virgin olive oil; на второ място - Virgin olive oil; На трето - Pure olive oil. Защо да предпочетете тях и да стоите далеч от зехтин Pomace и Olive oil, може да се прочете например, тук.
Така, една филия хляб, приготвена в духа на циганска баница (но с хубав зехтин) е много по-полезна, отколкото същата богато гарнирана с колбас.
Тъй като определено зехтина доста променя вкуса на храната и на някои ястия просто не върви, аз лично съм си взела и бутилка с олио от гроздови семки, което е абсолютно неутрално на вкус и подчертава вкуса на храната. Има значително по-висока точка на горене от слънчогледовото олио и е подходящо за пържене.
Е, ползвам и олио, не съм го игнорирала на 100%, но посягам значително по-рядко към него - най-вече като приготвям сладкиши.

6 коментара:

  1. Ех, защо толкова сме се изкривили, нищо естествено не остана в храната ни!

    ОтговорИзтриване
  2. Предвид професията ти и познанията, които имаш относно храните трябва по честичко да пускаш информация за да ни се набие ама хубавичко в съзнанието, то е ясно , че няма да се спре производството , но поне винаги да имаме спирачки преди да изядем поредния "боклук".

    ОтговорИзтриване
  3. Много интересна и полезна публикация,за което ти благодаря!Аз лично използвам за салати зехтин от този Екстра/много върви на доматки с моцарела и босилек/ ,но докато му свикнем на вкуса мина време.Също така рапицово олио за готвене и такова специално за салатки по-често.С нетърпение ще очаквам следващата ти споделена тайна за подправките и храните:)

    ОтговорИзтриване
  4. Жалко е, че трябва да влагаме толкова усилия при избора на храна, но времената на качествената храна са мираж и сме принудени да се научим да бъдем много по-активни и да се интересуваме какво ядем, да не допускаме да сме невежи. Защото търговците точно на това разчитат. Нека бъдем събудени!

    ОтговорИзтриване
  5. Много интересна и полезна информация!
    Благодаря! :)

    ОтговорИзтриване

Благодаря, че отдели от твоето време! Ще те очаквам отново!

Pin It button on image hover